Ha mort Oliviero Toscani, el fotògraf més provocatiu

Ha mort Oliviero Toscani, el fotògraf més provocatiu

Oliviero Toscani, fotògraf italià conegut per les seves campanyes publicitàries provocadores, va morir aquest dilluns a Cecina, a la Toscana, als 82 anys, tot i que veient les seves fotos, han estat molt més atrevides que la d’artistes molt més joves!

Toscani va treballar amb revistes com ElleVogueHarper’s Bazaar i Esquire, i amb marques com Missoni, Valentino, Chanel i Fiorucci. Tanmateix, la seva carrera està especialment lligada a la seva col·laboració amb United Colors of Benetton durant les dècades dels 80 i 90, on va crear campanyes que van fer història.

Toscani va ser pioner a abordar temes com la pena de mort, la sida, el racisme i l’homosexualitat a través de les seves fotografies. Algunes de les seves campanyes més destacades inclouen “El petó” (1992), que mostrava un sacerdot i una monja besant-se, i la campanya “Chi mi ama, mi segua” per a Jesus Jeans, amb la model Donna Jordan. També va crear imatges que reflectien la multiculturalitat, com la d’una classe multiracial en una escola de Milà.

El Top 5 de les campanyes més provocatives:

  1. El petó entre un sacerdot i una monja (1992): Una imatge poderosa que va posar en qüestió els límits de la religió i la sexualitat.
  2. Els presos condemnats a mort (2000): Fotografies reals de persones en el corredor de la mort als Estats Units, que van obrir un debat intens sobre la pena capital.
  3. La publicació d’una xeringa amb la inscripció AIDS (1993): Aquesta campanya, amb imatges crues, va visibilitzar l’epidèmia de la sida i va trencar tabús socials.
  4. El nadó acabat de néixer (1991): Una imatge explícita d’un nadó encara amb el cordó umbilical, que celebrava la vida, però va generar molta controvèrsia per la seva cruesa.
  5. El petó entre un home blanc i una dona negra: Una campanya que va desafiar el racisme i va posar la multiculturalitat al centre de la publicitat.

Les seves campanyes sovint generaven controvèrsia, però van ser efectives per posar de manifest qüestions socials importants. Després d’anys de col·laboració, Toscani i Benetton van seguir camins separats, però el seu llegat en el món de la fotografia i la publicitat continua sent influent.

Andorra és jove